Debata - Czy oni byli tacy sami jak my?- wzorce wychowania
W piątek, 20 maja 2016 r., w naszej szkole odbyła się debata pod hasłem: Czy oni byli tacy sami jak my? Oczywiście, mowa tu o patronach naszej szkoły, harcerzach
z Szarych Szeregów. Pomysłodawcą tego wydarzenia był nauczyciel historii, pani Joanna Golec, natomiast prowadzącą została pani Beata Szabat. Wymianę zdań oraz poglądów prowadzili ze sobą przedstawiciele klas drugich naszej szkoły: Zofia Regulska z klasy 2d, Jakub Gołębiowski z klasy 2a, Alicja Mazurek z klasy 2b, Igor Śniady z klasy 2c, Albert Piórkowski z klasy 2e. Spotkanie zaszczyciła pani dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 (w latach 1979 -2001) - pani Maria Sadowska. Debacie przysłuchiwały się również pani dyrektor Katarzyna Gromiec i nauczyciel historii pani Jolanta Stępkowska oraz widownia składająca się z uczniów naszej szkoły.
z Szarych Szeregów. Pomysłodawcą tego wydarzenia był nauczyciel historii, pani Joanna Golec, natomiast prowadzącą została pani Beata Szabat. Wymianę zdań oraz poglądów prowadzili ze sobą przedstawiciele klas drugich naszej szkoły: Zofia Regulska z klasy 2d, Jakub Gołębiowski z klasy 2a, Alicja Mazurek z klasy 2b, Igor Śniady z klasy 2c, Albert Piórkowski z klasy 2e. Spotkanie zaszczyciła pani dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 (w latach 1979 -2001) - pani Maria Sadowska. Debacie przysłuchiwały się również pani dyrektor Katarzyna Gromiec i nauczyciel historii pani Jolanta Stępkowska oraz widownia składająca się z uczniów naszej szkoły.
Na początku przystąpiliśmy do obejrzenia krótkiego filmu o Rudym, Zośce i Alku - bohaterach książki Aleksandra Kamińskiego "Kamienie na szaniec". Następnie dowiedzieliśmy się, jaki wpływ na ich bohaterskie zachowanie miały: rodzina, szkoła
i harcerstwo. Okazało się, że wszystkie te sfery nauczyły ich szacunku, determinacji oraz wartości, którymi w przyszłości będą się kierować. Następnie przedstawiciele klas mogli wypowiedzieć się na temat tego czy dzisiejsza młodzież jest podobna do harcerzy z Szarych Szeregów. Zdania były podzielone. Jedni twierdzili, że pomimo różnicy wieku, pokoleń, w razie gdyby była taka potrzeba potrafilibyśmy się zjednoczyć i walczyć jako cały naród za przyszłość ojczyzny. Pojawiły się też wypowiedzi mniej pozytywne. Niektórzy uważali, że w dobie nowej technologii patriotyzm oraz dawniej szerzone wartości znikają i nie bylibyśmy w stanie dorównać naszym wojennym bohaterom.
i harcerstwo. Okazało się, że wszystkie te sfery nauczyły ich szacunku, determinacji oraz wartości, którymi w przyszłości będą się kierować. Następnie przedstawiciele klas mogli wypowiedzieć się na temat tego czy dzisiejsza młodzież jest podobna do harcerzy z Szarych Szeregów. Zdania były podzielone. Jedni twierdzili, że pomimo różnicy wieku, pokoleń, w razie gdyby była taka potrzeba potrafilibyśmy się zjednoczyć i walczyć jako cały naród za przyszłość ojczyzny. Pojawiły się też wypowiedzi mniej pozytywne. Niektórzy uważali, że w dobie nowej technologii patriotyzm oraz dawniej szerzone wartości znikają i nie bylibyśmy w stanie dorównać naszym wojennym bohaterom.
W czasie debaty uczniowie wypowiadali się na temat:
Jaki wpływ ma na was szkoła?
Jak myślicie czy potrzebne są w szkole tradycje?
Jaką rolę pełni hymn szkoły, jakie uczucia w Was wzbudza?
Czym wasze plany i marzenia różnią sie od tych jakie posiadali bohaterowie "Kamieni na szaniec"?
Jakie wartości tamtego pokolenia są Wam bliskie?
W jakich sytuacjach z ich życia nie chcielibyście się znaleźć, czy podjęlibyście te same decyzje?
Podczas debaty poruszono bardzo ważne, nurtujące i ciekawe pytania, nad których odpowiedzią każdy z nas powinien się zastanowić. Jak Wy sądzicie czy bylibyśmy w stanie stanąć w obronie ojczyzny tak samo, jak zrobiło to "pokolenie Kolumbów"?
Uważam, że trudno znaleźć dwie identyczne jednostki, jednak jako całość oraz wspólnota jesteśmy w stanie stworzyć silny naród, który w razie niebezpieczeństwa będzie bronił swoich poglądów, kultury oraz granic. Pomimo postępu cywilizacyjnego i wzrostu dobrobytu nadal jesteśmy tylko ludźmi, nieidealnymi, popełniającymi czasem błędy, mającymi marzenia, pragnącymi być szczęśliwymi. Oczywiście, każdy inaczej interpretuje pojęcie "szczęście". Dla bohaterów "Kamieni na szaniec" było nim wyzwolenie państwa, wolność. My już to mamy, żyjemy w niepodległym kraju, nie musimy się martwić o przeżycie, dlatego nasze plany na przyszłość różnią się od tych, jakie posiadali nasi przodkowie. Jednak, gdybyśmy musieli stanąć do walki niewątpliwie nasze marzenia również uległyby zmianie, a my zostalibyśmy drugim pokoleniem Kolumbów.
Relację z debaty napisała:
Marta Krama klasa z kl. 2d
Relację z debaty napisała:
Marta Krama klasa z kl. 2d
https://www.google.pl/search?hl=pl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1680&bih=938&q=debata+oxfordzka&oq=debata&gs_l=img.1.3.0l6.2475.4210.0.6674.6.5.0.1.1.0.105.395.4j1.5.0....0...1ac.1.64.img..0.6.396.Kl6_bjf1Gxo#hl=pl&tbm=isch&q=debata+gif&imgrc=pmLmJCDYwsyjUM%3A
Komentarze
Prześlij komentarz
Zostaw po sobie ślad w postaci krótkiego komentarza.